18 декември 2008

Списаревски



Абе чета тук един блог и си мисля. Кой ли от връстниците ми знае нещо за Димитър Списаревски. Замислих се малко повече какво всъщност е направил той. Свалил е в бой една "летяща крепост", приближаваща София. Направил е първия български таран. Но картинката всъщност е била доста жестока.
Самолетите наричани "летащи крепости" са модел на Boeing "B-24"-Liberator и предходния "В-17". В случая става въпрос за първия модел (В-24) -с такива Америка е бомбардирала София в деня на геройския подвиг на Списаревски. Списъка с дати на въздушните атаки над София е доста дълъг. С екипаж от 10 човека, 3,6 тона бомби (за къси разстояния), 10 броя 12,7мм картечници, които са разположени от всички страни на самолета се превръща в едно летящо чудовище - летяща крепост. Притежава 4 витлови двигателя. Известни са хиляди случаи, при които такива самолети са се приземявали успешно с три неработещи двигателя, с над 1000 дупки от картечници по обшивката, с големи пробойни по тялото и без части от крила и т.н. Да крепости са били, при това огромни. Трудно се атакуват, защото отвсякъде отвръщат с контраогън, а и още по-трудно се свалят. Цялото това огромно снаражение обаче ги прави много тромави и инертни, затова те летят в огромни формации разработвани специално за всеки модел самолет, а около тях като лешояди летят техните пазачи - изтребителите.
Небето е почернявало от "летящи крепости". Например на 30 март 1944, когато е най-тежката бомбардировка са пускали бомби 370 бомбардировача в подобна схема.
Подобна е била и картинката на 20 декември 1943. Каква смелост и кураж трябва да имаш, за да излезеш пред такава "мелачка" от крепости и изтребители. Съотношението на силите били 1/50 в полза на врага, тоест ясен е края още преди да си излетял. Въпреки това летците са бранили гордо столицата. Списаревски закъснява за боя поради технически проблем в самолета му. Налага се да вземе резервен Месершмит 109. Срещайки огромната ескадрила избягва на два вражески изтребителя и се врязва в една от "летящите крепости" разцепвайки я на две.
Този подвиг оставя летецът завинаги в историята като първият таран - човекът торпила. Вторият - Неделчо Бончев.

Поклон пред тяхната памет! Поклон пред всички борили се за родината!

1 коментар:

Vens каза...

Значи това е първият български камикадзе